Artikler

Vær aktiv i dit netværk når du sover

LinkedIn har i dag over 2 mio. brugere alene i Danmark og over 200 mio. brugere på verdensplan.

Din tilstedeværelse på denne platform kan give anledning til mange gode relationer ind i nye markeder eller til leverandører. Et generelt brancheskred i rekrutteringsbranchen har gjort LinkedIn til et af de vigtigste værktøjer inden for rekruttering. Linkedin kan meget mere end det. Langt de fleste bruger LinkedIn til at holde styr på egne kontakter, men platformen kan også bruges til salg, markedsføring, networking, personlig branding og meget mere.

Hvordan bruger vi så platformen til at opnå det vi gerne vil?

For at udvikle forretningen, har man som ejerleder behov for, hele tiden at udvide netværket og skabe nye relationer. Ved aktivt at bruge Linkedin, er der god mulighed for at få hjælp til denne udfordring. Det vigtigste er, at bruge tid på at sætte sin profil helt rigtigt op. Det er vigtigt at ens profil reflekterer autenticitet, og en form for personlig branding, så andre brugere føler de finder noget troværdigt og kvalificeret.

LinkedIn er i første omgang en søgemaskine som har nogle specifikke algoritmer man skal passe ind i. Derfor er det ikke ligegyldigt hvad du skriver i din profil. Når folk søger, skal du komme op i de søgninger som er relevante for, at andre kan finde dig. Langt de fleste profiler bliver brugt som et online CV og ikke som en annonce af hvad du reelt tilbyder. Kunsten er at lave et CV, der beskriver dine erfaringer, samtidig med, at teksten beskriver dine styrker og kompetencer eller dine produkter. På din profil er der mulighed for at placerer et Summary, og her er der god mulighed for kort og præcist at formidle produkter og kompetencer. Det er vigtigt at du tænker på, hvad dine kunder vil søge efter, når de skal finde dig. Kan du gøre brug af de samme ord på din side, så er der faktisk mulighed for, at de kan finde dig.

Under Experience, opbygger men sit CV hvor man i Description har god mulighed for at beskrive hvilke kompetencer eller produkter man besidder, så dem der søger på dig, kan afkode værdien af netop dig. I bund og grund skal du tænke LinkedIn som en salgsannonce, og ikke som et CV.

Til sidst anbefales at du gør brug af Skills & Endorsements. En funktion til at anbefale andres kompetencer, og en god mulighed for at blive tilkendegivet for egne kompetencer. LinkedIn placerer dig op i søgningen, hvis du har mange endorsements af en specifik kompetence, som der søges efter. Der ses også på, hvad du tilkendegiver andre for.

Husk at LinkedIn er et socialt medie. Hvis ikke du er tilstede og nærværende i den forbindelse, er du ikke social og bliver derfor ikke fundet i de søgninger du burde.

Jacob Ilskov
Partner, BB3

Andre artikler: