Relationer spiller ind i alle dele af en virksomheds udvikling, gode og stærke relationer er også en forudsætning for at skabe gode netværk.
80% af kunderne i en virksomhed, kommer typisk via henvisninger og anbefalinger, altså relationer og netværk, derfor er det en god investering, at fokuserer på hvordan du kan udvikle forretningen via relationer og netværk.
75% – 90% af de kunder virksomheden mister, mistes typisk på grund af dårlige eller ikke eksisterende relationer.
60% – 66% af alle ansatte er altid mentalt på vej væk fra virksomheden, årsagen er at de mistrives, den manglende trivsel er primært på grund af dårlige eller ikke eksisterende relationer til kollegaer og i særdeleshed ledelsen.
Mange oplever relations og netværks arbejdet som en tidsrøver, fordi deres tilgang til relations og netværks arbejdet er forkert, netværksarbejde er en investering i udviklingen af din forretning.
Målrettet arbejde med relationer i virksomheden sætter tydeligt aftryk på følgende område:
Hvordan du får de rigtige kunder og opgaver, hvor prisen ikke er afgørende.
Hvordan du tiltrækker og fastholder du de bedste medarbejdere.
Hvordan du sikrer dit renommé og din og virksomhedens anseelse.
Hvordan du tiltrækker og fastholder du gode leverandører og samarbejdspartnere.
Hvordan du gør dine kunder til dine ambassadører.
Mange erhvervsfolk glemmer at pleje deres relationer og opbygge nye stærke relationer, der kan give dem et endnu stærkere personligt netværk, det viser sig ganske hyppigt, at stærke relationer, der intet forhold har til den branche og verden du arbejder i, kan give dig den værdifulde inspiration.
Relations og netværksarbejdet er et håndværk som kan og skal læres, tænk på at kun 3 % har en strategi på dette område, der har så stor indvirkning på deres forretning.
Skrevet af:
Søren Mortensen
www.netvaerksmester.dk
NetværksMester – Få bedre forretning, bedre job og et bedre socialt liv, via relationer