Da Mette Frederiksen den 11. marts ”lukkede Danmark ned” gik der et chok igennem dansk erhvervsliv. De første par dage efter var præget af udbredt nervøsitet bland virksomhedsejere, da man ikke vidste hvordan lukningen ville påvirke den private sektor. Efter nogen dage kom regeringen med de forskellige hjælpepakker som skulle hjælpe virksomhederne, men for mange virksomhedsejere gav det ikke ro i maven men rejste en masse spørgsmål som man ikke havde svar på, da lovarbejdet først skulle gennemarbejdes. De finansielle markeder har også været plaget af stor uro, så de seneste uger har mildt sagt været præget af mange spørgsmål og frustrationer. Vi giver her et par bud på hvordan man ledelsesmæssigt kan navigere i disse meget omskiftelige tider.
Træk vejret
Det kan være svært ikke at reagere og gå i ”action mode” med det samme. Men ofte hjælper det faktisk lige at trække vejret. Der vil altid være masser af spørgsmål når man står over for så store ændringer, men i forhold til medarbejdere og spørgsmål om hvad der skal ske, er det faktisk i orden at sige at vi ikke kan sige noget lige nu, men har brug for lidt tid inden vi laver en udmelding. Giv et tidspunkt, så medarbejderne kan fokusere på at arbejde og ved hvornår der kommer nyt.
Saml dine ekspertiser
Saml alle dine ekspertiser omkring dig og rådfør dig med dem, hvad enten det er interne eller eksterne folk. Økonomi og driftsfunktioner er vigtige da de har fingrene nede i maskinrummet. Lav forskellige scenarier, best/worst case og planlæg hvilken bemanding de forskellige scenarier kræver. Først skal det vurderes om ens virksomhed overhovedet bliver påvirket af Corona virus. Der er nogle brancher som ikke er så hårdt ramt rent økonomisk. Hvis ens virksomhed er påvirket skal det vurderes hvilke pakker man evt. kan kvalificeres til at få en del af. Mange mindre virksomheder kan både få glæde af lønkompensation for medarbejdere, nedgang i omsætning for ejeren og dækning af udgifter for særlig hårdt ramte virksomheder. For medarbejdere skal man også vurdere om det kan svare sig at vælge arbejdsfordeling eller lønkompensation. Selvom pakkerne hjælper mange virksomheder, er det ikke sikkert at det er nok til at nå i mål. Derfor er det en god ide at tage fat i banken, diskutere situationen og hvilke finansielle håndtag der kan skrues på for at komme godt ud på den anden side. Når alle disse ting er beregnet og diskuteret, skal der tages en beslutning og hurtigt meldes ud til personalet, så de spørgsmål og den usikkerhed de går rundt med bliver håndteret.
Vær praktisk
Lav en plan for hvad der skal til for at de mest basale dele af virksomheden stadig fungerer. Hvem svarer telefonen? E-mail? Hvem betaler regningerne? Hvordan kan man evt. arbejde hjemmefra? Er der de fornødne systemadgange, mødefaciliteter over nettet m.m. Rigtig mange funktioner kan faktisk sagtens køres fra hjemmearbejdspladser, men det er klart at produktionsvirksomheder ikke kan lægge produktionen derhjemme og at tandlæger kun kan se patienter på klinikken, så der er selvfølgelig masser af begrænsninger. I mange virksomheder bliver man nødt til at have et minimum af administrativt personale for at holde virksomheden kørende, selvom de fleste medarbejdere er sendt hjem eller arbejder hjemmefra.
Fleksibilitet
På trods af alle de gode vurderinger og cases der bliver lavet må man bare se i øjnene at ingen ved hvad der kommer til at ske. Så forbered virksomheden og medarbejderne på at der kan ske ændringer hurtigt, så derfor er man nødt til at være fleksibel og reagere på nye tiltag. Betyder en stigning i lønkompensationen fra 23.000 kr. til 30.000 kr. for eksempel noget for min virksomhed? Skal vi gøre noget anderledes? Har vi fejlvurderet krisens omfang, så vi er underbemandede fordi vi ikke blev ramt så hårdt som forventet? Mange beslutninger vil blive ændret da der er nye tiltag fra regeringens side flere gange ugentlig.
I gang igen
Den måske vigtigste plan er: Når vi forhåbentlig snart er på den anden side af krisen, hvordan kommer vi hurtigst muligt i gang igen? Forbered indkøb og logistik, forbered medarbejderne på at være fleksible og måske kunne tage overarbejde hvis der bliver travlt. Er der cash flow til at komme hurtigt i gang igen, ellers skal man måske en tur i banken og tale med dem eller Vækstfonden om hvad der gøres. Hvilke markeder er bedst at starte på? Skal der gøres noget markedsføringsmæssigt? Alle disse faktorer (og nok mange flere) er vigtige, og jo bedre forberedt man er jo hurtigere kommer man op at køre igen.
Vi her i BB3 har haft rigtig travlt de seneste uger med at hjælpe vores virksomheder og ejerledere gennem krisen. Vi er slet ikke igennem endnu og der er stadig rigtig mange telefonsamtaler og møder hver dag. Vi er meget imponeret over opfindsomheden og viljen til at komme igennem krisen hos vores ejerledere. Vi kan også mærke at der er et kæmpe behov for sparring i disse krisetider. Har du også brug for sparring så tag endelig fat i os, så finder vi nogen du kan sparre med.
Skrevet af:
Lars Hejlskov
Partner i BB3