Cases

Smådyrsklinik
– Fra krise til vækst

To ejere af en smådyrsklinik stod over for en alvorlig krise. De havde mistet overblikket over deres forretning og frygtede, at en konkurs var uundgåelig.

Da BB3 trådte til, gik vi straks i gang med at skabe et klart overblik over situationen. Vi etablerede en struktureret tilgang og satte retning for forretningen, så ejerne præcist vidste, hvad der skulle gøres dagligt for at vende skuden. Med en ny strategi på plads, blev der ikke kun reddet, men også styrket forretningen.

På trods af de udfordringer, ejerne stod over for, blev der undervejs udvidet med yderligere en klinik, og flere medarbejdere blev ansat. BB3 hjalp med at opbygge en sund og overskudsgivende forretning, som nu står stærkere end nogensinde.

Anlægsgartner
– Struktur, vækst og harmonisk samarbejde

To ejere af en succesfuld anlægsgartnerforretning havde et klart mål: at bevare den gode forretning og sikre en stærk og konstruktiv dialog mellem parterne. De ønskede en uvildig partner fra BB3, som kunne fastholde fokus på både forretningen og den interne kommunikation.

Med en partner fra BB3 blev der hurtigt skabt struktur, hvilket førte til mere harmoniske og konstruktive dialoger mellem de to ejere. Da grundlaget var lagt, besluttede ejerne at tage skridtet videre og vækste deres forretning.

BB3-partneren blev den drivende kraft bag udviklingen af en vækststrategi, nøje afstemt med begge ejeres ambitioner og mål. Over de sidste par år har denne strategi resulteret i en firedobling af både toplinje og bundlinje, og virksomheden står nu stærkere end nogensinde.

Teknologivirksomhed
- Generationsskifte

Virksomhed designer, udvikler og producerer højteknologiske produkter. Deres løsninger er kendt for deres robusthed, ydeevne og lang levetid, hvilket gør dem ideelle til brug i krævende miljøer.

Virksomheden blev etableret af den nuværende ejer i 2001 og efter at have drevet den alene i ca. 10 år blev en partner fra BB3 hyret ind i bestyrelsen for at hjælpe med at udvikle forretning. Da ejeren gerne ville koncentrere sig om udviklingen af produkter, blev der ansat en ekstern administrerende direktør som skulle stå for at drive virksomheden. Han fik dog ikke drevet virksomheden på en optimal måde, og stoppede derfor efter ca. 2 år.

Ejeren tog over igen, og begyndte at overveje om et generationsskifte til sine børn, som begge var aktive i virksomheden kunne være en mulighed. Efter et par år blev sønnen forfremmet til direktør, og drev virksomheden sammen med ejeren. Nogle år senere blev også datteren indsat i direktionen, så den gamle ejer kunne trække sig lidt mere fra driften. I dag driver børnene virksomheden, den gamle ejer er med i bestyrelsen, men har ikke noget med den daglige drift at gøre. Børnene er også blevet en del af ejerkredsen, og det er meningen at de på sigt skal overtage virksomheden helt.

Der har været 2 partnere fra BB3 ind over dette generationsskifte. Det har været vigtigt for den gamle ejer at der har været en neutral og professionel bestyrelse som har kunne give sparring i hele processen. Det at der har været en professionel bestyrelsesformand som har varetaget den daglige sparring med direktionen har gjort, at han har kunne trække sig og stadig føle, at virksomheden var i gode hænder. At der sidder en neutral person som tovholder mellem den gamle og den nye direktion gør, at mange konflikter undgås, da begge parter kan tilgå formanden som kan ”gyde olie på vandene” eller komme med nye vinkler på en svær sag.

Selskabet er i år kommet ud med det bedste resultat i mere end 10 år, så det kan man da kalde en succeshistorie.

Internetvirksomhed
– Genskabt dialog og succesfuld opdeling

En større dansk internetvirksomhed, drevet af to ejere, stod overfor betydelige udfordringer. Dialogen mellem ejerne var gået i hårdknude, hvilket også hæmmede deres evne til at drive forretningen effektivt. Med hjælp fra en partner fra BB3 blev der etableret en ny og konstruktiv dialog mellem ejerne, hvilket åbnede op for arbejdet med at genoprette virksomhedens styring.

Efter en grundig gennemgang af forretningen stod det klart, at den bedste løsning for begge parter var at opdele virksomheden. Opdelingen blev gennemført, og i dag driver de to ejere hver deres egen virksomhed. For den ene ejer var der et ønske om at fortsætte samarbejdet med BB3, med det mål at sælge andele af selskabet til en ny medejer.

Med en partner fra BB3 får ejerledere ikke blot støtte til at håndtere komplekse udfordringer, men også den nødvendige hjælp til at realisere deres langsigtede mål, uanset hvilken retning de ønsker at tage deres virksomhed i.